Jeg har igennem flere år været tilknyttet iværksætterportalen amino.dk som ekspertblogger. Amino er en portal for dig, der er selvstændig og iværksætter. Jeg skriver især for soloselvstændige, der vil følge deres hjerte.
Her kan du se, hvad jeg skriver om der:
Jeg sidder et sted i Indien og holder en velfortjent ferie med min familie. Langt fra hverdag, business og ikke mindst et stabilt internet.
Inden vi har været på stranden i en time, har de første fire perlekædesælgere været henne ved mit håndklæde, for at sælge mig en variation af præcis de samme perlekæder.
Jeg har på kort tid observeret mindst 15 perlekædesælgere med præcis de samme varer, på en relativt lille strand.
De er nærgående. De afbryder uden blusel vores private samtaler. De stiller sig op foran mit udsyn, når jeg sidder på stranden og holder øje med mine børn, der leger i bølgerne.
Hvad du kan lære af en strandsælger
Lider din nyhedsbrevsliste af nogle få ensomme tilmeldinger? Så få, at du næsten ikke orker at skrive ud til den? Eller er den bare stagneret et sted på nogle få hundrede, og du oplever at det er en hård kamp, at få nogen til så meget som at overveje at lægge deres mailadresse, selvom de har opholdt sig så længe på dit site at du ved, de må synes du kan noget, de har brug for?
Hvis det du laver, eller en del af det du laver er rådgivning, kan du på få uger bygge en database op på flere tusind potentielle kunder, uden at du behøver at have penge op af lommen.
Sådan får du tusindvis af potentielle kunder?
For et stykke tid siden havde jeg en samtale med en kvindelig selvstændig. Hun havde brug for hjælp, fordi hun følte sig drænet. Hun havde 4 kunder. De tre af dem havde hun det rimelig godt med. To af dem endda så godt, at hun, som hun sagde: blev helt glad, når de havde haft møder og fuld af energi til at løse de projekter hun lavede for dem. Men så var der denne her ene kunde. Han var krævende, han var kritisk, han pressede hendes priser og stillede i det hele taget spørgsmål ved alt, hvad hun kom med.
Læs hvad jeg spurgte hende om i artiklen på amino
Ideelle kunder – Hvem skal med til din VIP-fest?
Jeg indrømmer det. Jeg modtager rigtig mange nyhedsbreve. Forleden fik jeg et, der fortalte mig, at det første og vigtigste i verden, jeg skulle have styr på, for at lykkes med min forretning, var at generere trafik til min hjemmeside.
Jeg er helt enig i, at det er vigtigt at have trafik på din hjemmeside. Måske er det meget enkelt, hvis man sælger bordtennisbolde. De er runde og hvide og har vel dybest set bare den ene funktion at skulle fungere som noget man slår til, når man spiller bordtennis. Men for de fleste nystartede virksomheder, i hvert tilfælde hvis de beskæftiger sig med rådgivning, coaching eller behandling, kan jeg komme i tanker om mindst 10 ting, som det er vigtigt at have på plads, før du overhovedet begynder at bruge tid og penge på at skaffe trafik til din hjemmeside. Vigtige ting, der kan gøre de timer og penge, du investerer i søgemaskineoptimering og Google Adwords til skønne og spildte, hvis du ikke har dit fundament på plads først.
10 ting, der er vigtigere end trafik på din hjemmeside?
Ville det ikke være fantastisk hvis alle de kunder du havde som solo, selvstændig og iværksætter, var nogle du elskede at arbejde sammen med?
Sådan kan det faktisk godt være, men det kræver at du formulerer to ting for dig selv:
1. Hvem ønsker jeg at have som kunder?
2. Hvem ønsker jeg ikke at have?
Jeg tænker på at du skal definere hvilke egenskaber du gerne vil have dine kunder besidder, og hvilke egenskaber du ikke ønsker.
Er der nogen af dine nuværende kunder der giver dig dårlig energi, gør dig vred, frustreret eller på anden måde efterlader dig drænet for energi?
Læs mere i artiklen Hvem er din idéelle kunde?
Hvis du er et kreativt menneske fuldt af drive og energi, og du samtidig er følsom og tager mange indtryk ind, bliver du sikkert ofte høj af alle de gode idéer du har, du gerne vil føre ud i livet. Det er jo netop din kreative energi der driver dig. Det er ikke så svært at få alle idéerne. Det svære er i virkeligheden at komme i mål med dem inden du kaster dig over noget nyt.
At komme i mål med et projekt handler ikke bare om at udtænke et produkt, få lavet en model og sætte den op på hylden. Hvorefter du håber at der kommer nogen forbi, hiver den ned af hylden, synes den er fantastisk og skynder sig at købe.
At komme i mål som solo, selvstændig og iværksætter, betyder at få produktet markedsført og solgt, og at tjene penge på det. Det er det der hedder at gøre det til en forretning. Men hånden på hjertet: Hvor mange projekter har du liggende på hylden?
Læs mere i artiklen Kommer du i mål med dine projekter?
Elsker du følelsen af, at tingene virkelig går stærkt? At du jonglerer med en masse opgaver, at du lige netop når det hele, og går hjem fra kontoret (eller ud af dit arbejdsværelse) høj på et adrenalin-kick? Det kan være super energigivende og oplivende at være i stand til at håndtere kriser, og man kan blive så afhængig af den tilstand, at man selv skaber den. Kender du det med først rigtigt at kunne komme i gang med en opgave, når det er ved at presse sig på?
Du føler dig betydningsfuld og værdsat. Det at have travlt giver en følelse af sikkerhed. Det er populært og behageligt. Men hvis du er styret af pres, vil du sikkert også have det sådan, at du først kommer i gang med dine opgaver, når du bare ikke kan vente længere, når de begynder at haste. Tilstanden, hvor du lige redder verden, giver en kunstig fornemmelse af selvværd og styrke, og trækker dig væk fra at mærke dig selv.
Problemet med at være afhængig af pres er, at man kan komme til at glemme det, der egentlig er vigtigt – i farten, så at sige.
Læs mere i artiklen Sådan får du mere kant i hverdagen
Forleden talte jeg med en af min mands forretningsforbindelser. En mand jeg nærer stor respekt for på det karriere mæssige plan. Vi snakkede lidt om, hvordan det går med min coaching forretning. “Jeg kender en, som faktisk går hos en coach”, sagde han, “og det kommer lidt bag på mig, for jeg troede faktisk at han havde rimeligt meget tjek på tingene.”
Lad mig lige give dig en historie: To drenge, der begge har talent for fodbold. Den ene har en far, der ser det tidligt, sender ham til fordboldtræning. Træneren ser drengens potentiale, han understøtter alt hvad han er god til, og retter ham kærligt men bestemt, når han fejler. Han støtter ham i at udvikle sine talenter, presser ham til at udfordre sig selv og fejrer hans succeser sammen med ham.
Den anden drengs far interesserer sig ikke for sport. Han får aldrig meldt drengen i en klub, så det bliver bare til lidt tilfældigt boldspil i skolegården med de andre kammerater.
Hvem af de to drenge tror du får størst succes med sit fodboldspil?
Læs mere i artiklen Hvem styrer samtalen i din familie?
Er du Solo, selvstændig og iværksætter så gå også på opdagelse i mine øvrige artikler på amino:
Hvad har doriske søjler at gøre med din forretning, som solo, selvstændig og iværksætter?
4 ting du skal tage stilling til når du laver video, som solo, selvstændig og iværksætter
Hvor mange projekter prøver du at lykkes med på en gang, som solo, selvstændig og iværksætter?
Brug din kreative power til at booste din forretning, som solo, selvstændig og iværksætter
Nu skal vi eddermame have en orgasme
Gir dit liv mening, sådan for alvor?
Skal du have kniven for struben?
Venteposition, det er ikke noget, der passer mig
Få det ud af hovedet
Har du clearet din økonomi med din kæreste?
Hvor længe holdt dit nytårsforsæt?
Her er min gave til dig
Elsker du din forretning, som solo, selvstændig og iværksætter og dine kunder?
Bruger du nogensinde din frihed, som solo, selvstændig og iværksætter til at gøre noget for dig selv?
Hvad tænker du om kreativitet?
Hellere én passioneret idé, end 20 halvlunkne
Idéer til at få idéer
Meld ud og få loyale kunder, som solo, selvstændig og iværksætter
Få inspiration til at blogge, som solo, selvstændig og iværksætter
Er du blokeret eller i proces?